Over het belang van vrij spelen, autonomie en verbeelding in de opvang en vrije tijd van kinderen.
Waar spelen, zin voor avontuur en verbeelding alle ruimte krijgen, is betovering nooit veraf. Een ruimteschip wordt de koets van Assepoester en eindigt in een balzaal vol dansende eekhoorns. Het is indrukwekkend, kinderen die samen spelen. De manier waarop ze samenwerken, hoe ze hun ideeën op elkaar afstemmen en vormgeven.
Het sleutelwoord daarbij is ruimte voor autonomie, zelf de touwtjes in handen hebben om je eigen spel vorm te geven. Spelenderwijs ontdekken we hoe je ruimte geeft aan het krachtige kind. Met de grote, open einde materialen van de Hop up Playground zetten we tal van dynamische speelomgevingen op die kinderen stimuleren om te bewegen, samen te werken, ideeën te vormen, problemen op te lossen en eigen, unieke belevingswerelden te creëren.
Vanuit onze speelervaring onderzoeken we het idee van de ruimte als derde huid of derde pedagoog en hoe we door bewust gebruik te maken van open einde materialen de natuurlijke creativiteit en vindingrijkheid van kinderen volop kunnen stimuleren.
We gaan aan de slag met pedagogisch documenteren en oefenen hoe we als nieuwsgierige en betrokken begeleiders in woord en beeld kunnen brengen wat kinderen ervaren, beleven en ontdekken.
Ben je een buitenschoolse kinderopvang georganiseerd door een Vlaams Lokaal Bestuur? Dan kan je dit vormingstraject gratis aanvragen via deze link.
Voor begeleiders in de buitenschoolse kinderopvang of vrije tijd van kinderen.
Vormingstraject van 2 sessies
Inclusief speellabo waarbij je 2 weken lang aan de slag kan met de materialen van Hop Up.
We organiseren het traject ter plaatse bij jou
Graag meer info over inhoud en aanpak of deze training boeken? contacteer ons via info@hopup.be